понеделник, 13 май 2013 г.

Пита - цвете


Знам, знам, нямам оправдание, че зарязах блога за повече от месец. В своя защита мога да кажа единствено, че бях болна и изобщо не ми беше до готвене, да не говорим за снимане и публикуване. Надявам се, че всичко лошо е вече зад гърба ми и ще мога да отделям повече време за това местенце.
Когато правих тази пита миналата седмица, изведнъж ми проблесна, че често меся разни теста, а май досега не съм публикувала такива. Е, време е да поправя този пропуск с тази пита, която правих по повод честването на Цветница в детската градина на дъщеря ми на 10-ти май. Рецептата за тестото е основната рецепта, която ползвам, когато правя пити, а идеята за оформлението е от нета. Приемете днешната публикация и като малко позакъсняла почерпка за именния ми ден, който също отбелязвам на Цветница. Просто тогава не бях в състояние да приготвя нещо интересно.
И така, време е за рецептата, която по принцип винаги приготвям малко "на око", но този път специално се постарах да представя с мерки и теглилки :)

Тестото:
1 кубче прясна мая за хляб
1/2 ч.л. захар
1/2 ч.ч. топло, но не горещо прясно мляко
няколко лъжици брашно

1 кофичка кисело мляко
1 кофичка от кисело мляко хладка вода
4 яйца
2 с.л. сол
2 с.л. захар
1 с.л. оцет
2-3 с.л. олио
брашно около 1,5 - 2 кг.

свинска мас или масло за намазване на корите

Маята се разтваря в прясното мляко, добавя се 1/2 ч.л. захар и брашно до получаване на кашичка. Оставя се да се активира около 10 минути или до удвояване на обема.

Брашното се пресява. В съда за замесване на тестото се изсипва 1 кг. пресято брашно, прави се кладенче по средата и се добавят киселото мляко, водата, солта, захарта, олиото и оцета, 2 цели яйца и 2 белтъка. Добавя се шупналата мая и се замесва гладко еластично тесто, като постепенно се добавя още брашно. Точното количество на брашното ще определите в процеса на месене.
Готовото тесто се бие в плота 50 пъти и се оставя да почине, покрито с кърпа около 15-20 минути, или докато си подготвите тавата и работния плот ;)

Тавата, в която ще се пече питата се намазва с мас или масло / зависи каква мазнина сте избрали за намазване на корите; аз винаги за питите предпочитам да използвам свинска мас, ако успея да намеря хубава, разбира се; най-вкусните пити стават с мас, а не е като да не съм използвала и масло, че и олио и маргарини по време на пости/ и се поръсва добре с брашно. Тестото се разделя на 3 части - 1 най-голяма за външните листа на цветето, 1 средна  и една най-малка за средата. От най-голямата част се разточват три кори с диаметър, колкото диаметъра на тавата, които се намазват с мас и се поставят една върху друга в тавата. Разрязват се на 8 триъгълника от центъра към периферията, но не докрай, а ето така:
Върховете на триъгълниците се обръщат навън към периферията. Със средната по големина топка се повтаря същото упражнение, но вече диаметърът на корите трябва да е колкото е празното място в средата на тавата. След като се обърнат и вторите триъгълници, в центъра на питата се поставя най-малката топка тесто.

Питата се покрива с кърпа и се оставя да втасва на стайна температура до удвояване на обема. Времето за втасване зависи много от температурата в стаята, от качеството на маята и т.н. При мен в този случай тестото втаса за 1 час.
Фурната се загрява отгоре и отдолу на 180 градуса. Втасалата пита се намазва с отделените два жълтъка, разбити с малко олио и прясно мляко. Центърът на цветето се поръсва с маково семе.
 
Питата се поставя в загрятата фурна и горният реотан се изключва. Пече се 20 минути само на долен реотан, като фурната не се отваря, и още около 20-30 минути отгоре и отдолу до готовност.
 Няма да се впускам в повече подробности относно печенето, тъй като всеки си познава фурната. Моята фурна няма вентилатор, уж винаги работя по един и същ начин, а и на мен ми се случва печенето да ми отнеме различно време. Понякога ми се налага и да покрия с алуминиево фолио през последните десетина минути, за да не изгори отгоре.  Обикновено към края на печенето проверявам с бамбуково шишче, като внимавам да не надупча цялата пита, разбира се :)
Готовата пита се намазва с масло и се покрива с кърпа, за да омекне кората.
 
А това е питата, вече опакована и готова да потегли за детската градина :)
 
За пръв път оформях пита по този начин, но останах много доволна от резултата. Надявам се, че е била и вкусна!
Това беше днешната ми публикация и дано не се налага да изчезвам отново за дълго време!
Хубава седмица от мен!

11 коментара:

  1. Разкошна е! И аз я правих, много ефектна става!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, така е и доста по-лесно, отколкото очаквах :)

      Изтриване
  2. Дилянка,със закъснение честит да ти е празника и дано го посрещаш в бъдеще със здраве и настроение!А с питката буквално ме смая,моите адмирации как си успяла да се сбориш на ръка с толкова обемно тесто,браво!Много е красива,за вкусна изобщо нямам никакви съмнения!Прегръдка и хубаво лято!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. С огромно извинение, че не съм влизала в блога от месеци, от сърце благодаря за хубавите думи!

      Изтриване
  3. Привет , Диди, питката е страхoтна :)
    А етo и еднo некулинарнo предизвикателствo, ще се радвам да се включиш :) http://antoaneta77.blogspot.com/2013/08/blog-post.html
    Пoздрави Ани :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ани, много много се извинявам, че не съм видяла поканата! Ако не съм закъсняла твърде много, за мен ще е удоволствие да отговоря на предизвикателството.

      Изтриване
  4. Изглежда чудесна. Искам да попитам колко е голяма тавата, защото моята е 44 см диаметър, та да знам колко материал да слагам за да я запълня. Поздрави от Канада :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много благодаря! Тавата ми е с диаметър 36см. Още половин доза тесто ще е необходимо за тава 44см. според мен.

      Изтриване
    2. Благодаря. Днес реших да я направя, но се сблъсках с проблем. Нямам идея колко е една кофичка кисело мляко. Също така колко е половин чаена чаша като милилитри. Мерси предварително.

      Изтриване
    3. 1 кофичка кисело мляко е 450 гр., а 1/2 ч.ч. е 120 мл. По принцип с тестата действам "на око", така че няма да е проблем, ако се променят количествата. Важното е да се получи гладко, еластично и подходящо за работа тесто. Успех!

      Изтриване
    4. То и аз така на око карах. Не съм променяла пропорциите, направих я в гигантска си тава и се получи. Сигурно не е станала достатъчно висока, но пък стана изключително ефектна и вкусна. Благодаря за споделеното, Диляна :) Поздрави от Канада!

      Изтриване